image1 image2 image3

Strona główna

„Trójka” na Lipowcu

W 2019 r. Szkoła Podstawowa nr 3 na Lipowcu obchodzi swoje 120-lecie. Postanowiliśmy wzbogacić zawartości strony szkoły o materiały informacyjno-edukacyjne z nią związane. Najpierw przeglądaliśmy kroniki szkoły i inne dostępne publikacje. Gromadziliśmy fotografie, skanując je i obrabiając w edytorze grafiki (GIMP). Oskar przygotował na stronie  learningapps.org test wiedzy o naszym patronie Juliuszu Słowackim. Później zajął się tworzeniem gry „Ucznionerzy”. Od strony graficznej wspiera go Paweł Król, projektując plansze. Klaudia zajęła się tworzeniem wersji elektronicznej naszej najstarszej kroniki szkoły. Wykorzystuje do tego aplikację bookcrator.com. Przygotowała również  na stronie  learningapps.org grę pasujące pary.

 Galeria zdjęć >>>

Projekt "Mały wielki świat"

Nasz projekt „ Mały wielki świat” to bardzo nietypowy i bardzo fascynujący projekt. Nasz, to znaczy: Laury z kl. 6d, Dawida i Wojtka z kl. 6b. Jest niezwykły, bo wielozadaniowy, o wielu skutkach. Prócz ostatecznego, tajemniczego produktu, który obejrzycie po zakończeniu konkursu, dostarczy nam nowych umiejętności i wiedzy z różnych dziedzin. Przekonamy się, że świat jest powtarzalny, zorganizowany, uporządkowany. Nauczymy się patrzeć na małe, żeby rozumieć duże i obserwować duże, żeby zrozumieć małe. Przekonamy się, że wiedzę można znaleźć wszędzie, w kałuży, pod drzewem, na podwórku, w słońcu, w cieniu, po deszczu… wcale nie potrzebujemy mikroskopu ani teleskopu. Będziemy eksperymentować w różnych skalach, rozumiejąc już, że wynik eksperymentu w każdej skali może być podobny, gdy zrozumie się i odtworzy najważniejsze uwarunkowania. Eksperymenty i obserwacje dotyczyć będą zjawisk codziennych, z przyrody, wiedzy o ziemi, wiedzy o otoczeniu. Reszty na razie nie zdradzimy.

 

Konkurs wiedzy o grupie LOTOS SA

12.04.2018r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie wiedzy o Grupie Lotos i RCEkoenergia. Konkurs został zorganizowany na terenie LOTOS TERMINALE SA w ramach projektu edukacyjnego Zdolni z Czechowic-Dziedzic. Naszą szkołę reprezentowała drużyna uczniów z kl. 5 w składzie: Karolina Dziech, Marta Waleczek i Krystian Żur. Drużyna zajęła II miejsc oraz Karolina Dziech również II miejsce we współzawodnictwie indywidualnym. W programie była nie tylko rywalizacja z pozostałymi 13 drużynami, ale również uczestnicy mieli niezwykłą okazję zwiedzić LOTOS TERMINALE SA. w tym elektrociepłownię (RCEkoenergia) oraz oczyszczalnię ścieków. LOTOS Terminale posiada spółkę zależną LOTOS Biopaliwa. W ramach tej spółki zrealizowana została inwestycja budowy nowoczesnej instalacji do produkcji estrów wyższych kwasów tłuszczowych (FAME).

Od igły do materiału.

Trójka wychowanków klasy 2b Zofia Hodurek, Amelia Satława oraz Jan Radomski podjęła się wraz z rodzicami uczestniczenia w projekcie „Zdolni z Czechowic-Dziedzic”.  Dzieci przeszukiwały zasoby Internetu w celu zaznajomienia się z tą tematyką. Wyszukiwały informacji na temat zawodu krawca, dowiadywały się  jakich przyborów i artykułów potrzebuje. Zaznajomiły się z maszynami, urządzeniami, które używał krawiec kiedyś i dziś.
Na zorganizowanej wycieczce do Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej uczniowie mogli zobaczyć i bezpośrednio doświadczyć jak kiedyś wyglądała praca krawca. Dzieci zapoznały się ze specjalistycznymi urządzeniami szwalniczymi oraz jak tworzy się materiały, tkaniny. W czasie warsztatu i lekcji otwartej „Od rzemiosła do przemysłu” wychowankowie próbowali kalkować wzory tkanin oraz szyć.
Kolejnym punktem naszych interesujących spotkań był wyjazd do hurtowni tkanin oraz artykułów i przyborów krawieckich. Dzieci poznawały poprzez zmysł dotyku i wzroku różne rodzaje tkanin. Z zachwytem podziwiały ogromne ilości nici, guzików, dodatków krawieckich oraz bale materiałów. Wybrały sobie kolory materiałów, z których mają powstać ich dzieła. Na zajęciach w klasie chętnie dzieliły się przeżyciami i pokazywały próbki materiałów, które zabrali ze sobą.  Następne spotkania dotyczyły ułożenia pytań do wywiadu, by poznać jak najdokładniej pracę krawca. W tym celu wybraliśmy się do pracowni krawieckiej. Tam oglądaliśmy nowoczesne maszyny do szycia i porozmawialiśmy z paniami, które w tym zawodzie pracują. Następne zajęcia, na których spotykaliśmy się dotyczyły projektowania tego co zamierzały dzieci uszyć. Były rożne koncepcje i szkice, aż wreszcie wybrały i czas zacząć szyć! Wychowankowie znając już różne rodzaje ściegów szycia, zaczęli próbować szyć najpierw najprostsze robótki-zabawki. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że wspaniale im to wyszło.
Myślę, że mając taki bagaż teoretyczny na temat pracy krawca, szycia, czy urządzeń do tego  potrzebnych oraz zaczątki praktyki własnej w szyciu, dzieci docenią jak ciężki i trudny jest to zawód. Nosząc ubrania nikt nie myślał,  ile pracy rąk ludzkich musi być włożone, aby stworzyć tkaninę, skroić ją, uszyć i potem dopiero trafiają gotowe wyroby do sklepu.

GALERIA ZDJĘĆ >>>

II etap realizacji projektu

Już wszystko stało się zrozumiałe, cel, metody realizacji, pozytywne konsekwencje dla naszego sposób myślenia i postrzegania świata. A to dzięki kolejnym zajęciom praktycznym. To, co omówione w szkole jest na bieżąco realizowane. Fotografia, filmowanie. Niedostrzegalny ruch w czasie rzeczywistym. Inne spojrzenie na codzienność. Zajęcia w terenie. Współpraca ze słońcem i cieniem, wcześniej symulowana w postaci efektownego doświadczenia studyjnego. Woda i jej tajemnice, w głębi, na styku z atmosferą i pod lodem. Świat kryształów, ich fascynujący wzrost. A także alternatywny świat, tu obecny, a niedostrzegany. Obserwacja ruchu, z innych pozycji. Ten sam rytm, a zupełnie inny wymiar.  Pory roku, pory dnia i nocy, kroki. Kuchnia w czasie i przestrzeni, jako ciekawe laboratorium, a nie tylko źródło typowych potraw.

GALERIA ZDJĘĆ >>>

Inny punkt widzenia. Świat z innej perspektywy, w zmiennym obiektywie.

"Żeby widzieć jasno, wystarczy zmienić perspektywę." - Antoine de Sainte-Exupery

Patrzeć – widzieć – widzieć jasno – oto cała sztuka. Można patrzeć i… nie widzieć, można też widzieć, ale niezupełnie jasno. Cała sztuka „jasnego widzenia” polega na doborze wielu różnych perspektyw, przybliżaniu rzeczy odległych, oddalaniu rzeczy bliskich, raz z prawej, raz z lewej, raz z dołu, raz z góry, raz szybko, raz wolno. Za każdym razem inny obraz pokaże nam inny aspekt tego samego obiektu, tego samego, pozornie, zjawiska. Im więcej perspektyw, tym lepsze poznanie, głębsze zrozumienie.

Na razie uczymy się rozumieć te różne perspektywy, czyli różne punkty widzenia. Jak to się robi. Czemu to służy. Co nam to da. My patrzymy na świat, ale też świat patrzy na nas. Góra patrzy w dół. Dół patrzy w górę. Zmienia się widok za oknem, wędruje cień. A więc na początek: zegar słoneczny.

W projekcie biorą udział uczennice klasy 4 d:
Marta Ciołkiewicz, Ania Kopeć i Laura Trzcina.

Program edukacyjny "Zdolni z Czechowic-Dziedzic, miasta z zapałem."

Program edukacyjny "Zdolni z Czechowic-Dziedzic, miasta z zapałem" to wspólne przedsięwzięcie gminy Czechowice-Dziedzice, reprezentowanej przez Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Czechowicach-Dziedzicach oraz Grupy LOTOS S.A., będącej jego partnerem finansowym.

W naszej szkole realizujemy dwa projekty w ramach ww. programu edukacyjno-społecznego:

1. Od igły do materiału - początki szycia.

Projekt realizowany w klasach młodszych. Nauczyciel odpowiedzialny: mgr Agnieszka Kóska-Słowińska.

2. Inny punkt widzenia - Świat z innej perspektywy, w zmiennym obiektywie.

Projekt realizowany w klasach starszych. Nauczyciel odpowiedzialny: mgr inż. Małgorzata Wątor.

Podkategorie

Copyright© 2022 Szkoła Podstawowa nr 3