image1 image2 image3

Innowacje pedagogiczne

W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole w ramach zajęć koła wokalnego realizowana będzie innowacja pedagogiczna zatytułowana „Poszerzanie wiedzy z zakresu kultury krajów anglojęzycznych i rozwijanie zainteresowań artystycznych oraz lingwistycznych u uczniów poprzez aktywność wokalno-kulturalną”. Autorkami powyższej innowacji są Sława Pniok (muzyka) i Katarzyna Fura (język angielski).

Muzyka jest jedną z dziedzin sztuki, która kształtuje estetyczną wrażliwość człowieka. Tworzy ona nową rzeczywistość i jest wszechstronna w swoim oddziaływaniu – służy ludziom. Zachodzi zatem potrzeba przygotowania ucznia do  właściwego odbioru muzyki.

Niniejsza innowacja pedagogiczna jest próbą sprostania temu zadaniu.  Ma rozwijać ona liczne umiejętności uczniów, a zarazem dać realizującym ją nauczycielom spory margines dowolności i własnej interpretacji oraz podkreślać w swoich założeniach  ogromne znaczenie roli, którą pełni kultura i sztuka w życiu każdego człowieka.

Innowacja jest propozycją realizacji edukacji kulturalno-językowej dla uczniów klas IV– VI, a zatem nie wprowadza sztucznych barier i podziałów na grupy wiekowe, pozwala na pełne współdziałanie dzieci w różnym wieku. Sprzyja to społecznemu rozwojowi, uczy współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę.

Istotą innowacji jest rola jaką mają do spełnienia uczestniczący w zajęciach uczniowie: mogą oni być współautorami spotkań, mogą jasno precyzować, czy repertuar jest dla nich atrakcyjny, przez co będzie istniała możliwość ciągłego budzenia w nich zaciekawienia muzyką, kulturą, sztuką oraz językiem obcym.

Zadania i założone cele zmierzają w stronę rozwijania indywidualnych zdolności
i umiejętności wychowanków. Będzie to możliwe poprzez szereg podejmowanych działań muzycznych oraz naukę ruchu scenicznego i swobodnego zachowania się na scenie a także poszerzanie wiedzy z zakresu języka angielskiego. Wyjście z działaniami artystycznymi poza teren szkoły i obcowanie z żywą kulturą zapewni atrakcyjne warunki do rozwoju każdego, nawet mniej uzdolnionego dziecka.

Przedstawiona innowacja to odpowiedź na potrzeby dzisiejszej młodzieży, często niedowartościowanej i niedocenionej, która nie ma możliwości realizacji pasji i zamiłowań  do aktywności ruchowej i wokalnej. Program ten stwarza szansę na doskonalenie już zdobytych umiejętności językowych, pozwala odnieść sukces także tym, którzy wcześniej nie byli docenieni i zauważeni.

 

CELE OGÓLNE

  • podniesienie jakości pracy szkoły w zakresie nauki języka angielskiego;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności;
  • odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc;
  • poznawanie przez uczniów kultury krajów anglojęzycznych;
  • uwrażliwienie na wielość kultur i  twórczych postaw, na potrzeby innych i poszanowanie ich odrębności;
  • dostrzeganie i rozwijanie indywidualnych zdolności muzycznych, aktorskich, tanecznych;
  • ukazywanie różnorodnych możliwości ekspresji artystycznej (działalność muzyczna, teatralna, taneczna);
  • stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci w połączeniu z ich twórczą aktywnością;
  • rozwijanie wrażliwości na muzykę, stworzenie warunków do rozwoju wyobraźni muzycznej i ruchowej;
  • budowanie i wspieranie poczucia własnej wartości;
    • doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej innowacji „Poszerzanie wiedzy z zakresu kultury krajów anglojęzycznych i rozwijanie zainteresowań artystycznych oraz lingwistycznych poprzez aktywność wokalno-kulturalną”;
    • wzrost doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • zainteresowanie otaczającym światem;
  • poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa kultury krajów anglojęzycznych;
  • stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji;
  • poszerzanie wiedzy, poznanie nowych słów w zakresie języka angielskiego;
  • sprawianie radości z możliwości działania;
  • pomoc dzieciom w odkrywaniu ich potencjału;
  • rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności;
  • umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy;
  • poznawanie elementów kultury krajów anglojęzycznych;
  • poznanie charakterystycznych melodii i rytmów dla obszarów anglojęzycznych;
  • wzrost biernej i czynnej znajomości słownictwa w języku angielskim;
  • pobudzenie twórczej aktywności dzieci;
  • kształcenie postaw estetycznych;
  • wywołanie u dzieci pozytywnych przeżyć emocjonalnych;
  • zapoznanie z różnorodnym repertuarem;
  • ćwiczenie dykcji;
  • ćwiczenie pamięci;
  • ćwiczenie właściwego oddechu;
  • ćwiczenie swobody na scenie;
  • wzbogacenie osobowości dziecka;
  •  współdziałanie z zespołem w celu skutecznej realizacji zadania.
Copyright© 2024 Szkoła Podstawowa nr 3