Wydarzenia
O szkole
Grono Pedagogiczne
Rodzice
Wyszukiwarka
Innowacje pedagogiczne
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 12 grudnia 2017, 09:05
W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole w ramach zajęć koła wokalnego realizowana będzie innowacja pedagogiczna zatytułowana „Poszerzanie wiedzy z zakresu kultury krajów anglojęzycznych i rozwijanie zainteresowań artystycznych oraz lingwistycznych u uczniów poprzez aktywność wokalno-kulturalną”. Autorkami powyższej innowacji są Sława Pniok (muzyka) i Katarzyna Fura (język angielski).
Muzyka jest jedną z dziedzin sztuki, która kształtuje estetyczną wrażliwość człowieka. Tworzy ona nową rzeczywistość i jest wszechstronna w swoim oddziaływaniu – służy ludziom. Zachodzi zatem potrzeba przygotowania ucznia do właściwego odbioru muzyki.
Niniejsza innowacja pedagogiczna jest próbą sprostania temu zadaniu. Ma rozwijać ona liczne umiejętności uczniów, a zarazem dać realizującym ją nauczycielom spory margines dowolności i własnej interpretacji oraz podkreślać w swoich założeniach ogromne znaczenie roli, którą pełni kultura i sztuka w życiu każdego człowieka.
Innowacja jest propozycją realizacji edukacji kulturalno-językowej dla uczniów klas IV– VI, a zatem nie wprowadza sztucznych barier i podziałów na grupy wiekowe, pozwala na pełne współdziałanie dzieci w różnym wieku. Sprzyja to społecznemu rozwojowi, uczy współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę.
Istotą innowacji jest rola jaką mają do spełnienia uczestniczący w zajęciach uczniowie: mogą oni być współautorami spotkań, mogą jasno precyzować, czy repertuar jest dla nich atrakcyjny, przez co będzie istniała możliwość ciągłego budzenia w nich zaciekawienia muzyką, kulturą, sztuką oraz językiem obcym.
Zadania i założone cele zmierzają w stronę rozwijania indywidualnych zdolności
i umiejętności wychowanków. Będzie to możliwe poprzez szereg podejmowanych działań muzycznych oraz naukę ruchu scenicznego i swobodnego zachowania się na scenie a także poszerzanie wiedzy z zakresu języka angielskiego. Wyjście z działaniami artystycznymi poza teren szkoły i obcowanie z żywą kulturą zapewni atrakcyjne warunki do rozwoju każdego, nawet mniej uzdolnionego dziecka.
Przedstawiona innowacja to odpowiedź na potrzeby dzisiejszej młodzieży, często niedowartościowanej i niedocenionej, która nie ma możliwości realizacji pasji i zamiłowań do aktywności ruchowej i wokalnej. Program ten stwarza szansę na doskonalenie już zdobytych umiejętności językowych, pozwala odnieść sukces także tym, którzy wcześniej nie byli docenieni i zauważeni.
CELE OGÓLNE
- podniesienie jakości pracy szkoły w zakresie nauki języka angielskiego;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności;
- odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc;
- poznawanie przez uczniów kultury krajów anglojęzycznych;
- uwrażliwienie na wielość kultur i twórczych postaw, na potrzeby innych i poszanowanie ich odrębności;
- dostrzeganie i rozwijanie indywidualnych zdolności muzycznych, aktorskich, tanecznych;
- ukazywanie różnorodnych możliwości ekspresji artystycznej (działalność muzyczna, teatralna, taneczna);
- stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci w połączeniu z ich twórczą aktywnością;
- rozwijanie wrażliwości na muzykę, stworzenie warunków do rozwoju wyobraźni muzycznej i ruchowej;
- budowanie i wspieranie poczucia własnej wartości;
- doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej innowacji „Poszerzanie wiedzy z zakresu kultury krajów anglojęzycznych i rozwijanie zainteresowań artystycznych oraz lingwistycznych poprzez aktywność wokalno-kulturalną”;
- wzrost doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy
CELE SZCZEGÓŁOWE
- zainteresowanie otaczającym światem;
- poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa kultury krajów anglojęzycznych;
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji;
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych słów w zakresie języka angielskiego;
- sprawianie radości z możliwości działania;
- pomoc dzieciom w odkrywaniu ich potencjału;
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności;
- umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy;
- poznawanie elementów kultury krajów anglojęzycznych;
- poznanie charakterystycznych melodii i rytmów dla obszarów anglojęzycznych;
- wzrost biernej i czynnej znajomości słownictwa w języku angielskim;
- pobudzenie twórczej aktywności dzieci;
- kształcenie postaw estetycznych;
- wywołanie u dzieci pozytywnych przeżyć emocjonalnych;
- zapoznanie z różnorodnym repertuarem;
- ćwiczenie dykcji;
- ćwiczenie pamięci;
- ćwiczenie właściwego oddechu;
- ćwiczenie swobody na scenie;
- wzbogacenie osobowości dziecka;
- współdziałanie z zespołem w celu skutecznej realizacji zadania.